Team Tervahiihto Fi
Liiketoiminta

5 parasta markkinointitrendiä vuonna 2021

Markkinointi on tehokas työkalu oikein käytettynä ja se voi kasvattaa myyntiä huimasti tai romauttaa pohjalle. Se on työkalu, jolla on enemmän valtaa, kuin millään muulla. Oli se sitten B2B- tai B2C-markkinointia, kuluttajat yrittävät aina etsiä brändejä, joihin he voivat luottaa ja brändejä, jotka laittavat asiakkaansa edelle sekä brändejä, jotka tekevät käyttäjien elämistä helpompaa.

Vuosien varrella markkinointi on nähnyt niin ylä- kuin alamäkiäkin. Jotkut strategiat saivat myynnin ampumaan läpi katon, kun taas toiset eivät edes nähneet päivänvaloa eikä niitä lanseerattu ollenkaan. Kaikki tämä on osa prosessia. Lue lisää saadaksesi selville viisi parasta markkinointitrendiä, joiden odotetaan varastavan valokeilan vuonna 2021.

Suoratoisto- ja vaikuttajamarkkinointi

Liikkumarajoitusten antamisen jälkeen ihmiset eivät pysty osallistumaan henkilökohtaisesti mihinkään tapahtumiin. Siksi sosiaalisen median tietoisuuden lisääntyessä ja digitalisaation edistyessä, ihmiset siirtyivät suoratoistopalveluiden käyttäjiksi.

Tämä selittää live-katselun 50 % kasvun Facebookissa ja 70 % kasvun Instagramissa. TikTok on toinen sovellus, joka kasvoi huimasti viime vuonna ja piti käyttäjät kiinnostuneina. Havaintojemme mukaan tämä kehityskaari jatkuu vuonna 2021.

Myös ihmislähtöinen sisältö eli vaikuttajamarkkinointi ja suoratoistomateriaali ovat saaneet tulta alleen. Se luo luottamusta ja yhteyttä, jolla on positiivinen vaikutus brändin myyntiin. Amazon Live hyödynsi tätä strategiaa, jossa vaikuttajat ottivat alustan haltuunsa ja jakoivat arvostelujansa eri tuotteista. Striimit ovat nyt myös ostettavissa ja se antaa lisäpotkua kokonaiskokemukseen!

Hyperautomaatio

Gartnerin mukaan hyperautomaatio ja sen soveltaminen on väistämätöntä. Yksinkertaisemmin sanottuna, yritykset ympäri maailmaa tulevat olemaan riippuvaisia liiketoimintaprosessiensa automatisoinnista tekoälyn ja koneoppimisen avulla.

Mitä hyötyä siitä on? Se tarkoittaa, että käsin tehdyt työt automatisoidaan. Se säästää ihmistyövoimaa ja antaa yrityksille mahdollisuuden sijoittaa henkilöresurssinsa mielekkäämpään työhön. Toistuva työ, joka ei vaadi minkäänlaista inhimillistä panosta, sopii parhaiten automaatioon, koska se minimoi myös inhimilliset virheet. Tämä johtaisi muun muassa markkinoinnin parempaan sijoitetun pääoman tuottoprosenttiin, parempaan kohdentamiseen ja parempaan asiakaskokemukseen.

Sosiaalisen median läsnäolo

Ihmiset käyttävät sosiaalista mediaa nyt enemmän kuin koskaan, mikä tekee siitä riittävän hyvän syyn siihen, että yritykset alkavat suhtautua siihen vakavasti. Merkitys sosiaalisen median markkinoinnissa on ollut tiedossa jo jonkin aikaa, mutta stories- ja reels-ominaisuuksien sekä kaikkien päivitysten valta on vielä tunnistamatta. Suomalaisilla uusilla nettikasinoilla on jo oikea suunta, kun ne integroivat sosiaalisen median voiman markkinointistrategiaansa, ja niin pitäisi sinunkin.

Koska nämä “stoorit” yleensä häviävät tietyn ajan jälkeen, se luo FOMO:n (fear of missing out) kuluttajissa ja markkinoijat voivat käyttää sitä hyödykseen. Stories ovat hyvä tapa lisätä bränditietoisuutta ja lisätä sitoutumista seuraajissa. Kun katsotaan sen digitaalista luonnetta, se on myös ystävällinen lompakolle eikä vaadi massiivista budjettia. Ottaen huomioon, että näkyvin ikäluokka sosiaalisessa mediassa on nuorempi yleisö, se helpottaa niiden tavoittamista.

Sosiaalisen median alustat helpottavat kuluttajien siirtymistä löydöistä itse ostoprosessiin niin, että heidän ei tarvitse poistua alusta ollenkaan. Tämä luo yksinkertaisen ja saumattoman polun ostamiseen. Sosiaalisen kaupan kasvaessa edelleen vuonna 2021, brändien on sopeuduttava näihin alustoihin.

Jos yrityksesi on laiskotellut eikä ole kiinnittänyt sen ansaitsemaa huomiota sosiaaliseen mediaan, nyt on viimeistään sen aika. Lisää stooreja, tee kyselyitä, linkitä verkkosivustosi, käytä geo-suodattimia ja sijaintitägejä, mainitse muita, tee live-videoita ja kasvata brändiäsi enemmän kuin koskaan ennen.

Asiakaskokemuksen parantaminen käyttäjien luomalla sisällöllä

Tärkein asia markkinoinnissa nykypäivänä on asiakaskokemus keskeisenä. Käyttäjien luoma sisältö (UGC – User-Generated Content) auttaa asiakasta saamaan yhteys brändiin paremmin. Nykyään, kun kuluttaja voi vapaasti valita minkä tahansa tuotemerkin internetistä, erotut vain ja ainoastaan, jos pidät kuluttajan keskeisenä markkinointistrategiassasi.

Miksi käyttäjien luomaa sisältöä? Käyttäjien luoma sisältö ruksaa kaikki ruudut kontaktin luovassa sisällössä. Suhteiden rakentamisesta ja vahvistamisesta sen samaistuttavaan luonteeseen, on kuin markkinoijien rukouksiin olisi vastattu. Lisäksi se auttaa brändiä tapaamaan asiakkaansa missä he ovat sekä luomaan suhteita asiakkaisiin, ja tämä onkin yleinen teema vuonna 2021.

Suvaitsevaisuus on avainasemassa

Näin kun olemme yhteiskuntana edenneet, yleisö ei halua enää yhtenäistä sisältöä. He haluavat nähdä, mitä brändisi edustaa ja vuoden 2021 markkinoinnissa on kyse juuri siitä. Värillisiin ihmisiin, erilaisiin seksuaalisiin suuntauksiin ja massoihin vaikuttavien aiheiden sisällyttäminen lisää liikennettä. Accenturen tutkimus osoittaa kulttuurisen muutoksen, joka liittyy suvaitsevaisuuden vaikutuksesta ostokäyttäytymiseen.

Tämä tarkoittaa niiden sisällyttämistä kuviisi ja videoihin sekä keskustelua aiheista, jotka vaikuttavat niihin sosiaalisessa mediassa kuin blogikirjoituksissakin. Jos olet vaatemerkki, voit palvella kaikenkokoisia ihmisiä, jos olet meikkimerkki, pidä mielessäsi kaikenväriset ihmiset. Mitä osallistavampi ja sosiaalisesti tiedostavampi olet, sitä paremmin pärjäät vuonna 2021.

Oletko valmis astumaan vuoteen 2021?

Markkinointi Maisemassa on tapahtunut valtava muutos pelkästään viime vuosina. Brändit keskittyvät yhä enemmän siihen, miten ne tavoittavat yleisönsä. Ihmiset viettävät aikaa verkossa nyt enemmän kuin koskaan ja on vain järkevää käyttää markkinointistrategioita liiketoiminnan optimointiin vuonna 2021.

Suoratoisto- ja vaikuttajamarkkinointi, sosiaalisen median alustat ja hyperautomaatio ovat kaikki olennainen osa markkinointistrategiaa seuraavan 12 kuukauden aikana.

Related posts

Otsikko: Perheyrityksen haasteet ja palkinnot

Apollo Archie

8 tutkitusti toimivaa tapaa liiketoiminnan kasvattamiseen

Apollo Archie